LEGO Batman – Recension

Efter succén med LEGO Movie (2014) tar det världsomfattande klossföretaget vara på sina varumärken och rättigheter genom att fortsätta göra datorgenererade stop-motion filmer. I september detta år kommer de släppa en film baserad på deras egen serie Ninjago, men innan dess har de släppt något från ett redan etablerat universum från DC Comics; LEGO Batman. Jag var inte galen i LEGO Movie, den hade en okej story med lite för mycket Will Ferrell-humor, (som dessutom var med i den), där de redan hade gjort narr av Batman, en av de mörkaste och mest populära hjältarna genom tiderna, så jag var inte särskilt taggad på att se hur de skulle förlöjliga honom och hans universum genom en hel film. Född, uppvuxen och ett konstant fan av LEGO var jag dock tvungen att ge den en chans.

LEGO Batman handlar om den obesegrade Batman (Will Arnett) som tar sig an varenda fiende och utmaning som dyker upp. Han tror sig vara bäst på allt och att han inte behöver någon, men ett fattas honom; en familj. Han stöter ifrån sig alla chanser till sann gemenskap, han vägrar samarbeta med den nya detektiven Barbara Gordon (Rosario Dawson), även hans ärkefiende Jokern (Jonah Hill) vägrar han erkänna som hans största fiende. En kväll är det hans oaktsamhet som får honom att råka adoptera unge Dick Grayson (Michael Cera). Hans butler (Ralph Fiennes) ser det som en chans för Batman att tillslut våga öppna sig för relationer och bli en del av en familj igen. Men Batman tänker endast utnyttja sin adoptivson för att fortsätta förbli den obesegrade hjälten, och snart kommer just detta högmod vara det som utlöser Jokerns plan att bevisa sig som hans största fiende.

Filmen börjar med en stöt av Jokern som involverar en stor mängd superskurkar. Med en kollosall och överväldigande öppning undrar man hur i hela världen de ska toppa det. Den fortsätter dock organiskt, utan att tråka ut en, med fördjupning om karaktärernas brister och drivkrafter. Storyn är välskriven och strukturerad, men drar samtidigt inte iväg till klichéer och redan uttjatade handlingar. Min rädsla var att LEGO Batman skulle bli en parodi av Batman-universumets karaktärer och berättelser men de lyckas istället göra en rolig film om karaktärer som, trots drivna till karikatyriska spetsar, ändå lyckas behålla integritet och värdighet.
Såsom i LEGO Movie är det dataanimerade så snyggt att man skulle kunna tro att det är fotat med riktiga LEGO-gubbar. Att det är LEGO säljer också en känsla av realism eftersom vi kan koppla det till den verkliga världen. Således blir alla storslagna scenerier och effekter väldigt tillfredställande i sin färgglada uppvisning.

För långvariga Batman-fans kommer det finnas en del easter eggs och homages för alla versioner av Batman genom tiderna. Alla kanske inte kommer gilla designen på alla karaktärer, men faktum är att alla har en favorittolkning av Jokern och att LEGO måste få göra sin version för att kunna stå för sitt eget universum. De kommer inte heller nära att misslyckas med representationen av karaktärerna mer än DC’s pågående cinematiska universum.

Filmen levererar dessutom några överraskande cameos från andra universum som LEGO har (och inte har) rättigheter till. Det var dock lite till besvikelse att de kunde ta in karaktärer från andra universum utan att ta mer vara på de i Batmans. Vi får en bred lista av kända skådespelare för rösterna, även för mindre roller såsom Billy Dee Williams som Two-Face och Jonah Hill som Green Lantern men jag kan inte minnas en enda gång de hade en replik. Detta kan verka som ett kommersiellt drag för att kunna trycka in så många karaktärer som möjligt att sälja i sitt LEGO men samtidigt måste storyn hålla sig fokuserad på enstaka framstående antagonister och protagonister.

LEGO Batman är inte något för den som söker fördjupning i komplexa mysterium och mångbottnat drama. Framåtrörelsen kan gå snabbt och det slösas inte tid på sidestories. Scenerna kan dessutom bli så effektfyllda och händelserika att hjärnan ibland inte orkar ta in allt. Jag märkte att jag driftade iväg någon enstaka gång men storyn är simpel nog för att man lätt kan komma tillbaka. Humorn är främst visuell och riktad mot barn men det finns även en avsevärd mängd sarkasm och mörkare skämt i dialog som endast når högre intelligens, inte förvånande från regissören Chris McKay som axlat Robot Chicken-serien i flera år. Den är underhållande, lättsam och bär en vis premiss, en film för hela familjen.

Vissa kommer hävda att denna film är ett kommersiellt stunt för att sälja Batman LEGO. Det må hända. Har jag redan köpt LEGO-gubbar från filmen innan jag ens såg den? Självklart! Är det den bästa DC-filmen på fyra år? Tveklöst. Råkar det också vara en bra film? Jajamän!

Oliver Pawlik, Apricot Stone

The LEGO Batman Movie Featurette

The LEGO Batman Movie Official Comic-Con Trailer (2017)